Kick-ass oktober

Som jag har längtat efter att få skriva det. KICK. ASS. OKTOBER. För det har det verkligen varit. Det har inte varit rosenrött i 31 dagar, men det har hänt saker i min omgivning, hjärna och kropp. Jag har rensat, renat och funderat vad som är värt och vad som får mig att må bra.
 
En av höjdargejerna som jag tror har hjälp är att jag ÄNTLIGEN har hittat mig en terapeut. Efter sisådär ett halvår av släng hit och dit åt alla möjliga håll har jag hittat ett ställe där jag får komma en gång i veckan och för en timme bara prata om det som finns i mina tankar. Att inte känna ångesten över att jag hamnat fel, att det inte ger och inte ha någon kontinuitet i det. Även fast vi kanske inte hade den bästa starten så känns det bra nu och det är så skönt.
 
Jag ser förändringar i mitt mående när jag gör stora förändringar i livet. Och en sådan har verkligen skett. Jag har börjat på handels. Min dröm sedan åttonde klass. Och som jag trivs! Det känns som jag har hittat hem. Visst klagar jag, tycker det är mycket, men samtidigt tycker jag det är så intressant och känner att nu studerar jag faktiskt något som kommer ta mig någonstans. Den känslan. Och sedan studentlivet för övrigt är också ganska lovely. Sittningar och puben såklart, men även sitta kvar i biblioteket eller få fribiljett till Frölunda och faktiskt utnyttja det. Men framför allt, alla underbara människor. Att man kan lära känna personer så nära på två månader. Hittade mig guldkorn som jag har roligt, och mår bra, med.
 
Jag har många underbara människor runt omkring mig och har börjat inse att jag vill värdesätta de som är där. Jag har under åren lyckats samla på mig en hel drös med människor som berikat mitt liv på ett eller annat sätt, och känner att de är fantastiska. Men man kan inte ha för många. Så jag har tagit mig en funderare, eller mer börjat reflektera över vilka som lyfter mig. Jag ställer inte lika höga krav på mig själv utan ser vad som sker. Det ska inte vara jobbigt och ansträngande att hålla vänskap vid liv.
 
En vän jag dock tagit avstånd till är min kära iPhone. Ett tips; gör det! Kan ju säga att vi fortfarande är gifta och går sällan utan den, men nu händer det faktiskt. När jag pluggar lämnar jag den till mamma så jag inte jan kolla instagram, twitter och facebook var femte minut. Om jag ens släpper den mellan ronderna. Jag är inte ens speciellt poppis och får inte överdrivet många sms så det är ganska skönt att vara ifrån den.
 
Sen har jag insett vikten av de små grejerna i vardagen som förgyller livet. En helg uppe i Örebro med bästa Mina, mys i Jullans lägenhet med Annie, sleep-over en torsdag hos Emma, sittning på en onsdag, dejter osv. Att sitta hemma är ingenting som får mig att må bra har jag nu insett efter x antal år då jag trott att det vad jag vill när jag är ledig. Samtidigt har jag börjat uppskatta att vara hemma med hela familjen. Middagar med alla fyra är guld värda, jag har börjat säga ja när mamma frågar om jag ska med henne ut och promenera. Min säng är fortfarande heaven men jag har insett att det är ganska skönt att lämna den också. Plugga i köket är mer effektivt, och då blir även det mer intressant.
 
Som student är man inte rik kan jag meddela. 1 125 kronor i månaden lägger jag på busskort, ca 500 kr på kursliteratur. Sen gymkort, telefonräkning osv. Det blir inte mycket kvar. Har sagt upp spotify för att spara in 99kr i månaden. (Vilket har lett till att jag lyssnar på musik från februari i år som Robin Stjernberg) Men har börjat föra en budget och värdea mina pengar. Och jag kan säga att även fast kläder är nice, så är fika, lunch, you name it, det mycket mer. En varför inte en resa till Örebro? Sen med min planeringsmani så tycker jag det ärligt talat är ganska roligt att hålla koll på vad varenda krona försvinner. Om det inte är värt att skriva upp är det inte värt att köpa! 
 
Men framför allt har jag börjat känna mig hemma i mig själv. Jag är ganska kick-ass amazing och det är något jag så smått börjar inse. Jag är social, glad och smart och det är så mycket viktigare än siffran på vågen eller måttet på midjan. Det är okej att äta godis en lördagkväll, eller popcorn en vanlig tisdag. När jag slutar tänka på det så sker det mer naturligt. Sen älskar jag att träna, det mår jag bra av. Men det ska inte vara en hets. Tre gånger i veckan ungefär har jag kört med under månaden och det är lagom. Jag börjar hitta en balans som funkar. PMSen kommer och då är det piss, men målet är att försöka låta denna vara där tre dagar i månaden och sen fortsätta vara mitt fantastiska jag.
 
Det har varit en bra månad. Jag har lärt mig mer om mig själv, min omgivning och vad jag mår bra av. För ett år sedan skapade jag hashtagen #lyckligtnovember och känner att den är så amazing efter kick-ass oktober att den återkommer i år igen. Så joina mig, så gör vi det som gör oss lyckliga i november!

Kommentarer
Postat av: Aida-Bella

Åhh jag blir nästan tårögd.. Du är verkligen kick-ass Josefin! Är så glad att jag träffade dig! Hänger på din klockrena hashtag #lyckligtnovember #letsmakeithappen
PUSS <3

2013-11-01 @ 22:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0