Min språkresa på Malta

Tänkte att jag skulle skriva om min språkresa lite här för er som vill veta.

Var nervös när jag kom till flygplatsen. Jag och pappa kom dit och då fick man hälsa på en ledare (Thomas) och sedan ställa sig och vänta. Alla stod där tysta, och tittade på dem andra. Många var i gäng, men det var två andra som också åkte själva, Lisa och Olivia. Så vi blev kompisar på flygplatsen.

Vi mellanlanda i München ca 4h, och när vi klev av planet på Malta kände jag att det var fel val att klä mig helt i svart. :p Vi blev skussade till ett ställe där vårvärdfamilj skulle hämta upp oss. Hade ju ingen aning om hur familjen skulle vara eller se ut så alla var skit nervösa. När mina värdföräldrar kom tänkte jag att dessa skulle jag vilja bo hos! Och så blev det! :D

Mamman, Pamela är 28år och engelska lärare, så hon kunde bra engelska, vilket var jättebra. Pappan, Nuncio, var italienare och pratade väldigt lite engelska. Hade väldigt givande snack om fotbolls-VM, jag och han. ;p De hade två söner, Luca, 4år och Diego, 2år. De var jätte söta, men rätt vilda.

De första dagarna var jag jättenöjd. Många hade hemlängtan och jag hade fått så bra familj. Jag bodde också perfekt, 10min. gångväg till stranden och stan och sedan 15min. hemifrån till skolan. :) Allt var veligt men tänkte att så var det bara för det var de första dagarna.... Fast det fort. och man blev trött på det.

Första veckan så åkte vi till Valletta, en dag för att shoppa. Blev besviken, bättre shopping hemma i St. Julians nästan.... Och ville gärna besöka någon kyrka eller något sådant men det gjorde vi inte. En annan dag åkte en liten grupp på 7pers. in igen för att se historiefilm om Malta. Var sena så fick springa genom hela huvudgatan och längst hamnen... När vi kom fram svettades vi alla som djur och var inte så fräsha. Filmen var på svenska, men den var väldigt tråkig, kommer inte ihåg mycket från den. :p

På kvällarna var det oftast EF disco. 1:a veckan hade inte så många studenter kommit, så var i en mindre lokal. Det var väldigt lamt då, väldigt lite folk och inte speciellt kul. När det kom fler och blev större discotek blev det roligare, men jag är inte så mycket för sånt, tycker det är roligare att sitta och prata. Nästan varje kväll var vi på McDonalds, och fikade. Smakade olika McFlurry, t.ex. M&M:s och så hade de McCafé. Det var ett café inne på McDonalds. Där hade de goda kakor, och bakelser. Även drycker, frapé. ;)

Vi åkte även på kvällsutflykter. En båttur till Comino som är en ö, men den var ingen hit... Maten smaka skit, blev åksjuk på vägen dit. Okey, utsikten var fin, men var där ca 1h och bara tittade. På hemresan sov jag. :p Hade även karaoke på Hard Rock café, och beach party. Det blev lite knas till det, för jag var inte med under dagen för jag var sjuk så smsade Lisa och fråga när vi skulle samlas och då fattade hon fel så kom försent. Men vår snälla lokala ledare Gavin skjussade oss till stället, och Lisa följde med för hon hade dåligt samvete. Men när vi väl kom dit var det jättebra. Hade en väldigt mysigkväll! :)

Andra veckan var jag sjuk en del. På midsommar så kände jag att jag hade huvudvärk på morgoen, men om man inte är med under dagen får man inte vara med på kvällen och ville så gärna vara med på midsommarfirandet så gick ändå. Men efter  skolan vid 4 klarade jag det inte längre och bröt ihop totalt. Men fick tablett, och min ledare Philip följde mig hem. Min värdmamma tjata om att ringa doktorn och att jag skulle ta antibiotika, och jag bara va?! Nej, jag tänker inte ta någon antibiotika. Vilade och gick en liten stund till midsommarfirandet, de hade gjort en stång och vi fick köttbullar och svenskt lösgodis! Men jag gick hem innan de dansa.... Dagarna efter tog jag lite lugnt, febern gick över under natten, men hade ont i halsen och lite småskromor. På tisdagen så mådde min mage inte helt bra på morgonen och lite kom upp. Sa inget till värdmamman och gick till träffen, men insåg att jag inte skulle klara av att sola hela dagen så gick hem. När jag kom till huset såg jag att de var påväg ut, så gömde mig tills de åkt, och gick sedan in och la mig och sov hela dagen. Så hade inte så mycket aptit de följande dagarna, nästan resten av resan(det resulterade att jag gick ner ca 2kg).

Sista veckan var bäst! Då kände man många och hade skaffat sig riktiga vänner, och man visste att man snart skulle få komma hem och träffa sin familj. 2:a veckan hade jag väldig hemlängtan nämligen. Då gjorde vi även roliga utflykter, den bra veckan började med beach partyt. Vi åkte till en gammal stad som heter Mdina och kollade, den var väldigt mysig. Åkte även på en heldagsutflykt till ön Gozo. Först besökte vi azure window som var ett berg utformat som en port med havet under. Åkte sedan till öns huvudstad Victoria, där jag äntligen fick gå in i en kyrka som jag gärna velat göra i Valletta också. Här i denna stan fick jag för första och enda gången på Malta pruta, köpte en fin lång klänning, pruta ner från 12 till 8 euro. :) Sedan åkte vi till en strand och sola lite.
Skolan var en besvikelse. jag lärde mig inget känns det som där. Var tråkig, bara sitta och läsa i en bok... Trodde man skulle vara ute hela gruppen och prata, beställa på caféer o.s.v. men vi satt bara där inne i klassrummet. Men jag hade bra klasskompisar så det var ändå okej på lektionerna.

Vi åkte även till shoppingstaden en dag, Sliema. Där fanns det ett shoppingcenter med många bra affärer. Terranova är en kedja som finns i många länder men inte i Sverige. De har rätt billiga kläder, så där shoppade jag en del. Hade även en sådan butik på Bay street, där vi bodde. Andra affärer jag gillade som vi inte har hemma är pull and bear och new look. ;)

Men jag måste säga att det bästa med språkresan var ändå att träffa så många nya människor och få nya vänner. Vi var ett gäng på ca 10pers. och vi är från alla håll i hela landet, Borås, Grums, Stockholm, Uppsala, Sundsvall, Falkenberg och Malmö. Så det blir rätt svårt att träffa alla igen, men någon gång i september är det återträff då man får träffa alla igen! :D Saknar dem! <3

Och sen så också, solen! Den jag åkte till Matla för. Första veckan var det rätt svalt, ingen riktg värme, men andra och tredje så var det varmt! Luften är också mycket kvavare där nere, vilket man kände av tydligt när man kom hem. Vi solade inte jättemycket eftersom man hade skolan, men det blev ju ändå en del. Ibland låg vi på stranden som var allmän, men inte så ofta faktiskt. Oftast låg vi på beach club som var ett stor betong däck som EF ägde där bara studenter fick ligga. Det fanns solstolar, musik och ställe där man kunde hoppa i och bada så det var bra. Det som inte var så bra var att stolarna var kedjade i varandra, så man kunde inte vrida sig efter solen... Vi gjorde även utflykter till andra stränder, 2ggr till Golden bay som var en stor, fin strand och så missade jag Comino och en annan strand för jag var sjuk. -.- 

Jag tror jag också utvecklats som person under resan. Det är en utmaning att åka iväg 3 veckor helt själv och bo hos en helt främmande familj. Jag lärde mig att vara självständig, att våga vara social och prata med folk som jag inte kände för det behövde jag annars skulle jag vara själv 3veckor. Jag lärde mig också hur andra kulturer har det hemma, alla malteser var väldigt långsamma. Tog det lugnt. Om maten skulle vara klar en speciell tid fick man alltid plussa på ca en kvart. Jag är en sådan som inte gillar att komma sennt, hellre 10 minuter tidigare än senare. Så i början var jag väldigt stressad, men sen kom man in i det hela och lärde sig att så var det. Hade även hand om mina pengar, hade tagit ut 300 euro innan jag åkte och kom hem med ca 2 euro, fatta vilken bra plannering! 

Det var min språkresa, den var både bra och dålig. Hade många skratt, och ångrar inte att jag åkte. Men hade inte villat åka igen, och om jag skulle göra det hade det varit när jag är lite äldre och då med en bättre skola och mer frihet, kanske läsa spanska. :) Lite beviken på EF, de var veliga. Jag hade nog bara otur, men skulle inte rekommendera dem gruntat på mina erfarenheter, men tror att de är bra igentligen. Emilia var ju nöjd, och de är en väldigt stor språkresebyrå och gillar de mer än sts. Så om ni ska åka på språkresa, gå in på ef.se eller här för att beställa en gratis katalog!

Amanda, Sarah, Julia, Mollie, Julia, jag, Maja, Sandra och Lisa


Lisa, Mollie, Maja, Helena, Sara, jag och Sofia

Beach cluben

Från beach partyt - Alice, Evelyn, ja, Rebecka, Linn och Malin

Stranden i stan

Mdina

Azure window

"stan" kan man säga. Shoppingcentret där vi möttes varje gång och hängde.

Bowling! Sara, Lisa och jag.

Min värdfamilj ! :)


Kommentarer
Postat av: Mormor

Trevligt beskrivet om Maltaresan,fina kort också!!!



Kramar!!!

2010-07-21 @ 07:56:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0