To-do-list 2012

Idag har jag gjort mig en lista som består av punkter som jag ska ha som riktlinje nu fram till sommaren, men flera punkter funkar resten av året och längre än så. Här ska ni få se vad mina mål är!


- Godis- och sötfri resten av januari - för att få bort mitt sötsug som jag har byggt upp nu under hösten. Detta kommer bli jobbigt, framför allt de första dagarna och veckorna. Men när januari är slut kommer det förhoppningsvis vara borta och då kan jag börja äta måttligt när jag vill mysa till det!

- Äta nyttigt, i lagom mängder - Nu kan jag äta alldeles för mycket trots att jag redan är mätt. Jag ska äta tills jag är mätt, men sedan räcker det. Och hoppa över småätandet och mina digestive och skorp mellanmål. Något litet, frukt eller keso passar perfekt som snacks när jag är sugen på något. Annars äter jag rätt nyttig mat, det är vi faktiskt bra på här hemma.

- Gå ner till 53kg igen - Jag var där och lite till, men tappade all min motivation denna hösten, men nu ska jag sätta igång igen. Detta är inte ett omöjligt mål och det känner jag inte att jag vill satsa på, utan en vikt som jag kan vara nöjd med.  Deta gör jag för mig själv, för att jag ska känna mig nöjd när jag ser på mig själv. Där jag är nu känns det inte så...

- Vara mig själv -  Ta på dig vad du tycker är fint, gör vad du tycker är roligt och säg det du känner. Om andra inte gillar det så fine, men om du inte är dig själv är det ju ändå inte dig de gillar! Du mår bättre och oftast fler som gillar dig ändå! Varför vara någon annan när man kan vara sig själv?

- Simma en gång i veckan - Jag var i Kungälv förra veckan och simmade och det var riktigt skönt. Planen är att jag simmar en gång i veckan, inte bara för att det är bra motion utan också för att det är avkopplande. Antingen blir det i Kungälv eller Valhalla inne i stan.

- Mer utåtriktad, träffa mer människor - Att få komma ut och lära känna mer nya människor utvecklar också en själv. Det är alltid roligt att ta reda på alla olika typer och det kan man inte göra för mycket. Detta känner jag att jag utvecklade mycket redan förra året, men jag kan absolut fortsätta och göra det ännu mer!

- Vara spontan! - Stanna kvar i stan efter skolan, ta en liten promenad kanske, sätta sig och fika och plugga. Dessa små saker kan verkligen förgylla vardagen och göra den mer spännande. Säg ja om någon frågar om jag ska med och göra något!

- Stressa inte upp mig i onödan gällande framförallt skolan - Ja, man har mycket i skolan och vissa stunder vill man bara sjunka genom jorden för man har sådan panik eftersom man inte vet vad man ska börja. Ta ett djupt andetag, gör en plan vad som är viktigast och inse att allt inte behöver vara 100% rätt. Det är okej att få vg och det är okej att vila en kväll, det kan t.o.m hjälpa en för att orka ta tag i det!

- Ta hand om mina vänner - Jag har ett gäng jättefina vänner och ibland när man är insnöad i skolböcker och allt vad det kan vara kan det vara lätt att tappa kontakten lite... De betyder och de får en att orka så se till att träffa dem och få dem att veta vad de faktiskt betyder för mig. Utan dem hade livet varit väldigt tråkigt och svårare att ta sig runt. Glöm dem inte, de behöver mig förhoppningsvis lika mycket som jag behöver dem!

- Cykla till bussen så ofta som möjligt - Jag har lite mer än tre kilometer dit och speciellt nu tar latheten överhanden och jag åker med pappa lite tidigare istället för att cykla. Visst, det kan vara jobbigt att behöva cykla, men det finns mycket positivt med det också så som; självklart motion, på morgon blir det ett härligt uppvaknande, frisk luft, ger mig mer valmöjligheter när jag ska ta mig hem eftersom annars finns det ca två tillfällen jag kan ta mig hem. Med cykeln i Jörlanda kan jag vara mer spontan!

- Ta promenader - Det är skönt och kan ge en energi en seg dag. Detta gäller både med hund och utan för med henne blir det inte mycket till motion... Testade stavgång för första gången i torsdags och det är något jag absolut kan fortsätta med!

- Löpträna så jag klarar Göteborgsvarvet i maj - Det längsta jag har sprungit är 13km och det klarade jag bra, men innan maj måste jag ha sprungit minst 2 mil så jag verkligen vet vad det är jag ger mig in på. Jag har handbollen och det gör att jag vet att jag har konditionen och jag vet att jag kan klara loppet, men vill gärna göra det på ett bra sätt. Samtidigt tycker jag det är skönt att springa. Det som sätter stopp är väl att jag inte har någon rolig runda som är så lång, för jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att springa på samma ställe flera gånger under ett pass. Jag får helt enkelt tänka ut något.. En plan är att springa fram till Stenungsund och så hämta någon mig där...!

- Bry mig mindre om vad andra tycker och tänker - Gör vad du själv vill. Ditt liv, dina beslut. Och det finns inte så många saker som är pinsamt. Om du gör något lite annorunda, se det som charmigt istället för pinsamt! Det gör dig till dig. Och annars har du fått nåon annan att skratta, great, finns det något bättre än att göra någon annan glad?


Detta är min plan för våren 2012, har ni några mål för er själva?
//Josefin♥


Kommentarer
Postat av: Mari

Sv. Aj, vad synd. Åre som är så trevligt !! Du får åka upp två gånger nästa säsong :)

2012-01-08 @ 18:10:06
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: Karin

Vilka bra mål!

2012-01-09 @ 04:17:24
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: Lina

LÅTER som en bra lista och bra mål :)

2012-01-09 @ 11:04:30
URL: http://liniswiklund.blogg.se/
Postat av: pessys

Godmorgon sötis! Hur ser dagen ut för dig? Kram!

2012-01-09 @ 12:53:08
URL: http://pessys.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Du är så klok min dotter !!!

2012-01-09 @ 14:41:19
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/
Postat av: Mormor

Vad bra du tänker och planerar lycka till!!!

Fin frukostbuffe till mamsen.

Kramar mormor.

2012-01-09 @ 15:52:35
URL: http://pastamedpesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0